Tuesday, September 29, 2009

WABAK CHIKUNGUNYA


SIPITANG: Baru-baru ini penduduk di sekitar daerah Sipitang telah dikejutkan dengan kemunculan penyakit Chikungunya yang menjangkiti kebanyakan penduduknya. penyakit bawaan nyamuk ini telah menyebabkan penduduk Sipitang sentiasa dalam keadaan berwaspada setelah dikejutkan juga dengan serangan wabak HiN1. Hospital Sipitang terpaksa menambah bilangan katil di wad disebabkan ramai yang terpaksa ditahan di wad untuk pemantauan.

INFO CHIKUNGUNYA
1. Chikungunya ialah sejenis penyakit yang diakibatkan oleh alfavirus bawaan gigitan nyamuk Aedes aegypti. Penyelidikan terkini oleh Institut Pasteur di Paris menuntut bahawa virus ini telah mengalami mutasi yang membolehkannya untuk direbak oleh nyamuk Aedes Albopictus (bahasa Inggeris: Tiger mosquito). Ini adalah punca wabak di Lautan Hindi dan ancaman di pantai Mediterranean pada masa ini.
Apakah tanda-tanda dan gejala penyakit ini?
•Demam panas mengejut
•Sakit teruk pada sendi
•Ruam pada badan
•Sakit kepala Seorang pesakit boleh demam dari dari 1 hingga 7 hari (kebiasaannya 5 hari).
Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi.
CARA-CARA PENCEGAHAN
Bersihkan kawasan rumah dan persekitaran supaya bebas daripada tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes. Ini boleh dilakukan melalui aktiviti gotong royong. Adalah terbukti tiada kes baru yang dilaporkan di kawasan-kawasan yang melakukan gotong- royong.
•Periksa rumah dan persekitaran sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk memastikan tiada pembiakan nyamuk Aedes.
•Dapatkan rawatan dengan segera di klinik atau hospital berdekatan sekiranya mengalami tanda dan gejala penyakit.

No comments:

Post a Comment